Thursday, June 5, 2008

Minyak... ujian Malaysia

"Mari kita bandingkan harga minyak di negara pengeluar minyak lain. Adakah Malaysia yang paling rendah?
UAE– RM1.19/litre
Eygpt– RM1.03/litre
Bahrain– RM0.87/litre
Qatar– RM0.68/litre
Kuwait– RM0.67/litre
Saudi Arabia– RM0.38/litre
Iran– RM0.35/litre
Nigeria– RM0.32/litre
Turkmenistan– RM0.25/litre
Venezuela– RM0.16/litre
MALAYSIA– RM2.70/litre
Ha! Undi lagi!!!"

Ini adalah YM yang aku terima daripada sahabat lamaku. Yang paling best, ayat hujungnya. Pasti akan dikaitkan juga dengan politik. Bagiku, ada juga kebenarannya. Semuanya berkait dengan pemerintahan. Berkait dengan orang atasan.

Apabila semalam aku tahu harga minyak naik 78 sen untuk 1 liter, tergamam seketika. Mungkin dahulu, aku tidak begitu prihatin dengan perkara-perkara yang berkait dengan wang. Namun, sekarang keadaan berbeza. Mungkin aku lebih matang :). Aku mula mengira gajiku dan bajet perbelanjaan. Dalam hati terdetik, "Baru sorang, kalau dua, tiga."

Aku yang tinggal agak jauh dari tempat kerja, minyak memang penting. Alhamdulillah, kelisaku kurang menggunakan minyak seperti kereta lain. Namun, sedikit sebanyak aku sudah terasa kesannya. Apatah lagi insan berkereta besar, berpintu dua.

Tetapi, pasti ada hikmah di sebalik apa yang berlaku. Apakah dia? Masing-masih boleh fikir sendiri. Bagi diriku, aku perlu lebih matang menguruskan wang. Walaupun dalam keadaan yang diuji begini, jangan mudah putus asa. Cuba melihat daripada sudut berbeza dan positif. Aku juga perlu serius melihat untuk jangka masa panjang. Mungkin selepas ini, mahu cari rumah untuk pelaburan :). Bagi aku, duit yang dicari ini bukan untuk diriku sahaja, tetapi untuk ibu bapa dan umat Islam juga. Ini harapanku.

"Ya Allah, permudahkan aku serta ibu mendapat peluang bagi menunaikan umrah. Amin."

No comments: