Wednesday, January 18, 2012

Pergantungan Total Kepada Allah

Hari ini Uda perlu selesaikan hal sekolah anak. Perlu pergi ke jabatan pendidikan untuk pertukaran sekolah. Hajat di hati mahu ajak jiran temankan. Kalau Inche Husband mahu temankan lagi bagus. Tetapi Inche Husband tengah sibuk sebab ada presentation. Uda memang payah sikit kalau nak buat perkara yang tidak pernah dibuat. Ada sikit-sikit rasa takut.

Tetapi, kemudian terlintas dalam hati. Kenapa Uda bergantung sangat pada manusia? Bukankah sebaik-baik pergantungan adalah kepada Allah? Jadi, Uda ambil keputusan pergi sendiri, tak perlu siapa-siapa temankan. Memang sepanjang jalan baca doa, baca ayat kursi dengan harapan dipermudahkan segala urusan.

Alhamdulillah, akhirnya selesai juga urusan walaupun terpaksa memanjat tangga sampai tingkat 4 untuk menghantar borang. Sampai sahaja di situ, pegawai suruh duduk sekejap. Uda tersenyum. Nampak sangat dia tahu Uda kepenatan. Kiranya pegawai di situ bertimbang rasa & memahami. Borang pun dapat dihantar tanpa sebarang masalah. Alhamdulillah, lega rasanya. Alhamdulillah dapat juga melepasi satu cabaran.

Pergantungan total kepada Allah = tawakal.... Tepuk dada, tanya iman.

1 comment:

Bearcat said...

Salam, mohon tukar url blog Kak G :
//kisahredpanda.blogspot.com.

Terima kasih.