Saturday, September 15, 2007

Hidup ni sat saja....

"Hidup ni sat saja," kata makcik di sebelahku sambil tersenyum. Aku hanya tersenyum sambil menyuap nasi ke dalam mulut. Hari ini ada program berbuka puasa beramai-ramai. Juadah utama kami disediakan oleh Makcik Ani (kalau tak silap), nasi bukhari.

Anak-anaknya ada 6 orang. 3 orang daripadanya adalah anak-anak istimewa. Seorang bisu, seorang lagi pekak & bisu. Seorang lagi mengalami Down Syndrome. Itulah katanya, "Hidup ni sat saja" apabila ada yang memuji Makcik Ani nampak kuat dan tabah, seperti tiada apa-apa masalah.

Dalam banyak-banyak perkara yang disembangkan, kata-kata itu kuat melekat dalam fikiranku. Walaupun sebenarnya, sudah acap kali aku dengar daripada pelbagai insan yang kutemui. Namun, mendengar daripada insan yang benar-benar melalui cabaran membuatkan aku lebih terkesan.

Hidup ini hanya sebentar. Hal-hal sepele (remeh), tidak perlu diberat-beratkan. Selagi nyawa masih ada, berusaha selagi mana terdaya. Susah & senang, semua itu ujian belaka. Kerana Allah menilai yang mana lebih baik amalnya.

Uda: Ramadan kali ini, berbeza tempat & masa. Namun, hati & rasa masih sama. Ramadan karim.

No comments: