Monday, April 19, 2010

Sambal Tumis

"Mana datang air bebanyak dalam sambal ni?" Mak Uda saya bertanya sambil tersenyum.

Saya tersengih-sengih malu. Memang sambal tumis yang baru saya masak untuk makan tengah hari terlalu banyak air. Betullah kata Mak Uda, seperti banjir. Masa itu umur saya jika tidak silap 15 tahun...15 tahun yang lepas. Pada masa itu, emak pergi menunaikan haji. Sedikit sebanyak kerja rumah berada di bawah taggugjawab saya termasuk memasak.

Memang masakan sambal tumis adalah masakan yang paling takut saya nak masak. Kadang-kadang menjadi. Tapi banyaknya tidak. Sehingga pada awal perkahwinan pun, saya masih kurang konfiden. Hehe.. risau nak beri orang lain makan.

Tetapi, alhamdulillah sekarang tingkat konfiden sudah meningkat. Mudah macam 'pulut dengan serawa' (kata-kata ayah). Kiranya sambal tumis yang dimasak bolehlah dipanggil sambal tumis. Tidaklah rasanya seperti masak sweet sour.

Begitulah hidup ini, bukan setakat memasak, tetapi banyak perkara dalam hidup ini perlu dilakukan dengan berani dan terus mencuba. Gagal sekali, cuba lagi. Tidak menjadi sekarang, insyaAllah menjadi pada masa mendatang. Oleh itu, Chaiyok!

2 comments:

Anonymous said...

Alhamdulillah.. baru la orang nak makan... kan3. caiyok3. Bila bole rasa?

Bearcat said...

tiba-tiba rasa teringin nak makan sambal tumis orang :-)