Monday, July 19, 2010

Qurratu A'yun

"Rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurratu a'yun,
waja'lna lil muttaqina imama."

Setiap ibu ayah pasti menginginkan zuriat keturunan yang soleh & solehah. Tanyalah mana-mana ibu ayah, anak bagaimana yang mereka impikan. Pasti jawapannya, "Semoga kami dikurniakan anak yang soleh & solehah."

Kadang kala, terdetik juga di hati ini, adakah kita benar-benar mengerti siapakah anak yang soleh & solehah itu? Adakah yang cerdik akal fikirannya? Atau yang cergas bersukan? Ataupun yang sentiasa juara dalam apa jua pertandingan?.... Saya pasti ramai di kalangan kita sudah ada jawapan tersendiri. Apatah lagi ada yang sudah membesarkan anak selama berpuluh-puluh tahun.

Saya sendiri masih 'merangkak-rangkak' belajar mendidik anak-anak (On Job Training). Bukan kerja yang mudah. Jika dahulu, sebagai kakak sulung, saya umpama assistant emak & ayah. Saya hanya membantu mana yang patut. Kini, saya adalah partner kepada suami. Pasti tanggungjawab itu lebih berat.

Jika ditanyakan kepada saya, bagaimana saya mendidik mereka sedangkan saya sendiri belum punya anak. Jawapan saya, belum punya anak tidak bermakna kita tidak mampu untuk mendidik. Kadang kala, ia datang daripada melihat cara ibu ayah mendidik kita. Ada juga daripada bahan-bahan bacaan terutamanya berkaitan dengan ilmu keibubapaan (parenting skill). Ada kalanya, mendengar dan bertanya pengalaman orang lain. Namun, yang lebih penting adalah sentiasa berusaha meng'update' ilmu yang ada supaya pendidikan anak-anak insyaAllah dapat dilaksanakan dengan lebih efektif.

Walaupun saya adalah Instant Ummi, saya berharap anak-anak ini menjadi anak-anak soleh & solehah. Cabaran pasti ada. Namun, saya yakin setiap perkara yang didatangkan, pasti Allah lebih tahu di mana kebaikannya. Yang penting, elakkan diri daripada rasa putus asa. InsyaAllah bantuan Allah pasti ada.

1 comment:

Ariff Budiman said...

Salam Fatimah. Semoga Allah memberi kekuatan kepada Fatimah untuk mendidik anak-anak.Allah mahabesar