Thursday, July 26, 2007

Bersyukurkah aku?

Sambil-sambil bersarapan, Uda belek-belek buku Kitab Tauhid tulisan Abdul Majid Aziz Az-Zindani. Kebiasaan dari dahulu, suka membaca sambil makan. Mungkin sikap turun-temurun :). Sukar dihilangkan. Sebenarnya, Uda pernah dengar habit begini kurang elok. Sebabnya, kita tidak fokus semasa makan. Oleh itu, tendency mahu makan banyak adalah tinggi. Uda... no komen :).

Berbalik kepada buku tadi, antara tajuk yang Uda sempat baca adalah beriman kepada Akhirat. Antara yang disentuh adalah sikap manusia yang tidak mempercayai dengan kewujudannya. Terlintas di fikiran Uda, bagaimana jika Uda bukan dilahirkan sebagai Muslim (nau'zubillah). Sudah pasti bukan mudah untuk Uda mempercayai Akhirat. Apatah lagi, ia tidak nampak di alam realiti.

Uda cuba meletakkan diri dalam kondisi non-Muslim pada masa ini. Mungkin seorang Kristian, atau beragama Budha atau lain-lain agama selain Islam. Penganut Kristian pasti mengatakan agamanya yang terbaik. Begitu juga dengan penganut Budha, ajarannya paling benar. Pendek kata, penganut setiap agama akan mengatakan agamanya yang terbaik. Jadi, agama manakah yang benar?

Akhirnya, setelah berfikir-fikir sambil makan :), Uda rasa bersyukur kerana dilahirkan sebagai Muslim. Hanya yang terpilih sahaja diberikan nikmat ini. Apabila diuji dengan cabaran, nikmat iman & Islam sering dilupakan. Yang ada di fikiran, kenapa Tuhan berikan kesusahan dan ujian. Sedangkan rasa syukur kerana masih memiliki kedua-dua nikmat ini dapat memberi ketenangan.

Uda senyum seorang diri. Setelah umur mula meningkat, baru tersedar nikmat yang sudah lama Uda miliki. Cuma, tahapnya perlu sentiasa diupgrade supaya dihitung sebagai amalan baik di Akhirat nanti.

1 comment:

mohamad kholid said...

makan sambil membaca - itulah habit saya - badan pun mencanak naik. Maklumlah nak habiskan buku tebal-tebal...