Monday, July 16, 2007

Bila ayah berbicara

Kata ayah pada suatu hari, "Kita semua ada aset. Jadi, jangan sia-siakan." Uda termangu-mangu. Fikiran berputar ligat. "Apa aset yang aku dah ada? Si kelisa kesayangan tu je lah," kata Uda sambil tersengih dalam hati.

Ayah menyambung, "Setiap orang ada bakat, ada kelebihan. Itulah aset kita selain daripada harta. Aset paling utama. Ada orang pandai bercakap, tapi tidak digunakan dan diasah bakatnya. Ada orang pandai menulis, tapi tidak berani mencuba. Ada orang tahu pelbagai bahasa, tapi tidak diaplikasi. Ramainya begitu. Sebaiknya aset diri perlu dikembangkan. Yang penting berani mencuba dan mula membuat."

Uda diam mendengar. Itulah kebiasaannya bila ayah mula berbicara. Uda lebih suka diam dan kekadang mengangguk-anggukkan kepala. Selalunya bicara ayah memang 'kena atas kepala' walaupun sekali-sekala :).

"Memang awal-awal kita rasa takut dan bimbang. Itu benda biasa. Sebelum ayah boleh bercakap di hadapan orang lain seperti sekarang, ayah juga ada rasa takut. Cuma, kita perlu cuba melawan perasaan itu. InsyaAllah, Allah akan bukakan jalan lain untuk dipermudahkan." Ayah petik ayat Al-Quran (lupa surah apa) lebih kurang bermaksud, "Sesiapa yang berjihad di jalanNya, Kami akan tunjukkan jalan-jalan lain."

Bicara ayah berpindah pula ke soal hati. "Hidup ini memang sekejap gembira, sekejap sedih. Tapi, jangan biarkan diri kita hanyut mengikut hati dan perasaan seperti air sungai yang mengalir. Learn to swim." Hati Uda tersenyum sebab sampai sekarang tidak khatam belajar berenang.

Ayah kongsi cerita semasa dia dan emak belajar di Mesir. Pada masa itu, perang baru tamat. Keadaan di sana masih dalam keadaan kurang baik. Kalau ikutkan keadaan, pasti wajah duka dan sedih sahaja yang ada. Tetapi, orang Arab masih boleh bergembira dan ceria. Anak-anak kecil masih bermain bola walaupun padang tiada. Pendek kata, mereka mencipta rasa gembira dalam suasana duka.

Bicara ayah pun berakhir dan di kala itu Uda bangun dari kerusi dengan aura baru :). Selalu motivasi ayah adalah untuk orang lain. Tetapi, pada hari itu motivasinya khusus untuk anaknya :).

3 comments:

Komik-M said...

bagus bagus. saya pun termotivasi sama.

ayat quran pasal subulana tu surah ankabut ayat 69

Anonymous said...

satu nasihat yg bagus.berguna untuk saya juga.termotivate sama. memang minat n kagum ngan DD ni :). suka baca buku2 dia.

Anonymous said...

Alhamdulillah, motivasi yg dapat dikongsi. Thanx wanzu atas info.