Thursday, February 25, 2010

Jauh Bau Bunga....

"Dekat bau tahi, jauh bau bunga." Itulah agaknya pepatah yang sesuai denganku pada masa ini. Teringat-ingatkan suami yang kini berada jauh atas urusan kerja. Tergelak besar dia apabila aku beritahu tentang pepatah itu apabila kami bercakap melalui telefon. Begitulah kami bila berjauhan... berSMS, telefon. Umpama orang bercinta.

Berjauhan kali ini membuatkan aku banyak berfikir. Dan paling aku tidak sangka adalah keprihatinan sahabat-sahabatku berkaitan dengan kehidupanku kini. Memang benar... ada perkara tidak perlu diucapkan tetapi dapat dibaca daripada raut wajah.

Setelah setahun menempuh hidup berumah tangga, baru aku sedar banyaknya perubahan yang kulalui. Perubahan yang agak drastik sebenarnya. Ya, baru aku tersedar perubahan yang berlaku tanpa aku sendiri sedar terutamanya daripada segi fizikal. Ini kata sahabat-sahabatku yang prihatin. Mereka prihatin kerana mereka yang menguruskan perkahwinan ini. Terima kasih sahabat....

Isteri solehah adalah gelaran yang ingin dimiliki setiap wanita. Namun, bagiku tidak semudah kata-kata untuk menyandang gelaran itu. Namun, itu tidak bermakna mustahil. Memerlukan kesabaran, sabar, sabar dan sabar.

Buat suami, semoga selamat pergi dan pulang.

1 comment:

Bearcat said...

Dah setahun rupanya...
Rasa macam baru saja lagi majlis berlangsung.