Thursday, February 11, 2010

Menangis Itu Baik?

Wanita dan menangis umpama kuku dengan isi. Adakah ia benar? Ini hanya pandanganku. Wanita jika tidak menangis, tidak sah kata orang utara. Hal-hal yang kecil pun mampu menitiskan air mata sehingga berhari-hari lamanya. Murah benar air mata wanita.

Namun, itu bukan bererti lelaki itu lemah apabila mudah mengalirkan air mata. Malah, menunjukkan dirinya berhati lembut. Rasulullah sendiri menangis apabila menghadap Allah sehingga basah janggutnya.

Aku terjumpa satu artikel ringkas yang membincangkan tentang hal ini (http://www.mindbodytherapy.net/Crying%20Article.htm).

Apa yang dapat aku simpulkan, menangis adalah antara perkara yang membuktikan kita adalah manusia. Namun, ramai di kalangan kita yang menganggap menangis melambangkan diri lemah, terlalu mengikut emosi dan tidak mampu mengawal keadaan. Mungkin budaya mengajar kita untuk melupakan segala kesedihan dan terus maju ke hadapan tanpa mengambil kira rasa sedih yang sedang dilalui.

Sebenarnya, ada kajian yang menyatakan menangis baik untuk jantung dan mengurangkan sinusitis. Dikatakan lelaki yang menangis dapat hidup lebih lama. Menangis meredakan tekanan pada mata umpama ais yang mencair.

Ramai yang menganggap menagis tidak memberi apa-apa kebaikan. Memang benar menangis tidak dapat mengubah apa yang sudah berlaku, namun ia membaiki dalaman dengan menghilangkan tekanan dan rasa sakit.

Tidak percaya... cubalah!

No comments: