Wednesday, November 21, 2007

Haji & bisnes

Beberapa hari sebelum ini, aku menerima mesej, "Kak **, makcik pegi haji 21 hb ni." Baru aku teringat, makcik @ cikguku dapat menunaikan haji bersama ibu saudaranya. Tahun ini, Mak Uda juga diizinkan Allah untuk menunaikan haji. Aku yang terlambat mendaftar terpaksa menangguhkan niat untuk turut serta. Sedihnya :(. Semoga Allah beri kesempatan untuk aku menunaikan haji pada masa akan datang. Mak Ni dan Pak Njang aku juga sudah berlepas ke sana.

Bercerita tentang haji, aku teringat sembang-sembang antara aku dan Mak Uda. Kata Mak Uda, ramai kenalannya yang mengirimkan doa untuk dibawa bersama ke Mekah selain daripada kelengkapan lain. Kataku berjenaka, "Bolehlah buat bisnes doa. Setiap doa letak harga." Pada sembang yang lain, aku pesan pada Mak Uda supaya jangan tersalah doa. Nanti lain yang diminta, lain pula yang dapat :). Itulah antara senario apabila ada kenalan yang mahu menjadi tetamu di rumah Allah. Apa-apa pun, doaku semoga kalian dapat melaksanakan ibadah haji yang terbaik. Selamat menjadi tetamu Allah....

Uda: Labbaik allahumma labbaik....

No comments: