Wednesday, November 28, 2007

Kerja sia-sia?

Ulya tinggal bersama datuknya di Kampung Ceria semasa cuti sekolah. Setiap hari, Ulya selalu melihat datuknya bangun awal pagi. Selepas siap membersihkan diri, datuknya akan duduk di meja sambil membaca Al-Quran. Ulya begitu berminat untuk meniru datuknya. Jadi, setiap hari dia cuba meniru perlakuan datuknya itu. Pada suatu hari, Ulya bertanya kepada datuknya.

"Tok Ayah, Ulya cuba baca Al-Quran macam Tok Ayah. Tapi Ulya tidak faham. Yang Ulya faham terus terlupa apabila Ulya selesai baca Al-Quran. Apa sebenarnya kebaikan membaca Al-Quran?" tanya Ulya ingin tahu.

Dengan senyuman, datuknya mengeluarkan raga kecil daripada karung guni yang berisi arang.

"Ambil raga ini. Pergi ke sungai dan bawa balik seraga air dengan menggunakan raga ini."

"Biar benar Tok Ayah ni." Tanpa berlengah lagi, Ulya berlari ke sungai di belakang rumah. Dengan bersungguh-sungguh dia mengaut sebanyak mungkin air. Namun begitu, air yang diambil mengalir keluar sehingga habis sebelum sempat diberi kepada Tok Ayah.

Tok Ayah ketawa. "Lain kali, Ulya kena berlari lebih laju. Pergi ambil air sekali lagi." Selepas mencedok air, Ulya berlari lebih laju daripada sebelumnya. Namun sekali lagi raganya kosong sebelum sempat sampai ke rumah.

"Tok Ayah, tak logik la ambil air dengan raga. Biar Ulya guna baldi," kata Ulya termengah-mengah.

"Tok Ayah tak nak sebaldi air tetapi seraga air. Ulya tak buat betul-betul ni." Sekali lagi Tok Ayah minta Ulya berlari semula mengambil air di sungai. Walaupun tahu usahanya sia-sia, Ulya pergi juga untuk membuktikan kepada datuknya dia benar.

Apabila sampai, sekali lagi raga itu kosong tanpa air. "Sia-sia la Tok Ayah," kata Ulya.

"Ulya rasa ini kerja sia-sia? Cuba tengok raga tu," sambil menunjukkan pada raga tadi. Raga yang tadi berwarna hitam kerana arang bertukar bersih selepas beberapa kali dicelup ke dalam air tadi.

"Begitulah apabila membaca Al-Quran. Walaupun kita tak faham ataupun ingat semua perkara yang dibaca di dalam Al-Quran, tetapi ia akan memberi kesan kepada hati dan jiwa. Ia adalah kerja Tuhan."

No comments: