Friday, November 9, 2007

Remaja 1

Beberapa hari yang lepas, aku menyertai program untuk remaja sebagai fasi. Pesertanya adalah adik-adik remaja dari salah sebuah sekolah angkat sebuah syarikat. Program ini adalah kerjasama antara syarikat tersebut dan Kelab Remaja JIM (KRJ) Pulau Pinang. Program dibuat di Pulau Jerejak selama 2 hari 1 malam.

Beberapa hari sebelum program
"Mak, nanti orang nak pegi Pulau Jerejak. Ada program remaja." "Baik-baik pegi sana. Hari tu, ada sorang budak tu sakit lepas balik dari Pulau Jerejak," kata emakku. Alamak, kenapa pula. Aku tertanya-tanya. Ramai kata tempat tu 'keras' sikit. Macam-macam cerita. Tak pe lah, berhati-hati dan tawakal. Namun begitu, rasa risau masih ada. "InsyaAllah, takde apa-apa," doaku dalam hati.

Persiapan terakhir kami adalah menyediakan hand out untuk peserta. Sambil-sambil melihat hand out, tertanya-tanya dalam hati, "Layout ni macam pernah kulihat. Tapi, di mana ya?" Lalu, kusuarakan pada pengarah program, "Akak, saya macam pernah tengok layout ni." "Itu ambil dari buku yang dicadangkan oleh kakak R," sambil mengeluarkan bukunya. Aku tersenyum lebar. "Ooo... buku ni." Buku Study Smart keluaran PTS. Antara buku pertama yang aku edit dan melayout. Buku yang buat aku tidak tidur beberapa hari. Buku yang menyebabkan aku dan rakan-rakan terpaksa mengusung PC dari pejabat ke rumah dan sebaliknya. Terima kasih untuk rakan-rakan yang banyak membantu :). Akhirnya, terbit juga buku dengan kerjasama semua. Pengalaman manis walaupun sebelum tu macam masin sikit :).

"Nanti saya masukkan hand out dalam fail," kataku mengakhiri meeting tak formal. "Ada apa-apa lagi?" tanyaku. "Nanti akak dan D tumpang awak pegi jeti," kata pengarah. "OK, takde masalah." Kami pun bersurai.

Bersambung....

No comments: