Monday, June 4, 2007

Budak lelaki dan paku

Ada seorang budak lelaki yang mempunyai perwatakan kurang elok. Ayahnya memberikan seberkas paku. Apabila dia hilang sabar ataupun berselisih faham dengan orang lain, budak lelaki itu perlu memakukan satu paku setiap hari pada pagar kayu rumahnya.

Selama 37 hari, budak itu berusaha menahan diri. Dari minggu ke minggu, semakin kurang paku yang perlu dipakukan pada pagar. Dia berasa lebih mudah menahan sabar daripada memaku pada pagar. Sehingga suatu hari, budak itu tidak perlu memaku walau sebatang paku pun.

Dengan rasa gembira, dia memberitahu ayahnya. Kemudian, ayahnya menyuruh anaknya mencabut sebatang paku setiap hari apabila dia mampu menahan diri ataupun bersabar. Sehingga pada suatu hari, dengan gembira dia memberitahu ayahnya bahawa semua paku sudah dicabut.

Ayahnya mengajak anaknya ke pagar lalu berkata, "Anakku, kamu sudah berkelakuan baik. Tetapi lihatlah lubang-lubang pada pagar ini. Walaupun semua paku sudah dicabut, kesan paku tidak hilang. Pagar ini tidak akan kembali seperti asal. Apabila kamu berselisih faham atau bertengkar dengan orang lain, lukanya tidak hilang seperti lubang pada pagar."

No comments: