Tuesday, June 26, 2007

Berita gembira

“… sesudah kesulitan ada kemudahan, sesungguhnya sesudah kesulitan ada kemudahan.”
(Surah al-Insyirah: 5-6)

“Kelak Allah memberikan kelapangan sesudah kesempitan.”
(Surah at-Talak: 7)

Tika jalan yang kita lalui terasa sempit, jiwa terasa lemah, ingatlah semuanya akan berakhir. Jalan jadi lapang. Jiwakan bertambah kuat. Selepas sakit, ada sembuh. Selepas kalah, ada menang. Selepas malam, pasti muncul mentari siang. Selepas penat, pasti ada rehat. Selepas sedih, pasti ada gembira.

Janji Allah kepada makhluknya. Khabar gembira buat hambanya. Walau perit walau sengsara. Menghancurkan dan menzalimimu bukan tujuannya. Hanya keyakinan dan iman hamba yang dapat menerima.

Kesulitan yang diberi mendidik diri. Supaya menjadi hamba yang sentiasa bersyukur dan mengingati Ilahi. Kerna kadang kala insan lalai, lupa diri. Ujian dan musibah mengingatkan kembali. Siapakah sebenarnya diri ini.

“Allah mencukupi kami, hanya Dia sebaik-baik pembantu.” Hanya Dia yang memahami dirimu. Tiada yang lain kecuali Allah yang satu. Baik ataupun tidak hanya Dia yang tahu. Redha dan tawakal sikap utama yang perlu. Biar sukar di dunia daripada sengsara di sana. Biar terhapus dosa sebelum sakit tersiksa.

No comments: