Monday, June 25, 2007

Daun pokok tidak gugur-gugur?

Abdullah bin Umar adalah anak Umar bin Khattab. Beliau dilahirkan 3 tahun selepas Nabi Muhammad diangkat menjadi rasul. Beliau memeluk Islam pada usia remaja bersama dengan ayahnya. Semasa kaum Muslimin berhijrah ke Madinah, Abdullah pergi terlebih dahulu daripada ayahnya.

Abdullah bin Umar adalah remaja yang suka belajar dan cintakan Islam. Beliau bersama-sama dengan ayahnya belajar dan mencari ilmu dengan penuh semangat.

Pada suatu hari, Nabi Muhammad mahu menguji tahap kecerdasan para sahabat. Beliau membuat soalan dalam bentuk teka-teki.

“Cuba beritahu kepada saya, apakah pohon yang daunnya tidak gugur-gugur? Pohon ini juga mempunyai ciri-ciri seperti individu Muslim,” tanya nabi kepada para sahabatnya. Kebetulan pada masa itu, Abdullah berada di situ.

Puas para sahabat berfikir. Namun mereka tidak mengetahui jawapan teka-teki itu. Mereka hanya mendiamkan diri.

Nabi pun menjawab, “Jawapannya adalah pohon kurma. Daunnya tidak gugur, sentiasa melekat pada pelepah. Saya mengatakan ciri-cirinya seperti Muslim kerana setiap bahagian pohon itu berguna kepada manusia. Tidak ada satu pun yang tidak dapat dimanfaatkan.”

Selepas daripada pertanyaan Nabi Muhammad itu, Abdullah memberitahu ayahnya bahawa sebenarnya beliau sudah mengetahui jawapan teka-teki itu. Namun begitu, beliau tidak mahu menjawab kerana terdapat ramai sahabat yang lebih berumur daripadanya. Beliau tidak mahu mereka berasa malu kerana teka-teki itu dapat dijawab oleh anak muda.

No comments: