Thursday, June 14, 2007

Doa orang super hebat

Abdullah bin Jahsy adalah salah seorang sahabat Nabi Muhammad yang memeluk Islam pada fasa awal. Semasa Perang Uhud, beliau dan sahabat Saad bin Abi Waqqas turut serta menyumbangkan tenaga.

Pada suatu hari, semasa di Uhud, Abdullah bin Jahsy berbual-bual dengan Saad bin Abi Waqqas.

“Sahabatku, adakah saudara tidak mahu berdoa kepada Allah?” tanya Abdullah.

“Saya mahu,” kata Saad.

Lalu, mereka bersama-sama menyendiri di sebuah tempat. Kemudian Saad pun berdoa, “Ya Allah! Jika aku didatangi musuh, datangkan kepadaku musuh yang paling kuat dan paling Engkau murkai. Aku menyerangnya dan dia juga menyerangku. Berikan kemenangan kepadaku sehingga dia dapat kubunuh dan dan hartanya dapat kuambil.”

Selepas Saad selesai berdoa, Abdullah mengaminkan doanya. Kemudian Abdullah pula berdoa, “Ya Allah! Datangkan kepadaku musuh yang paling kuat dan paling dimurkai. Aku menyerangnya keranamu dan dia juga menyerangku. Dia dapat mengalahkanku. Telinga dan hidungku dipotong. Jika aku bertemu denganMu di Akhirat dan Engkau bertanya, 'Mengapa telinga dan hidungmu terpotong?' aku akan menjawab, 'Kerana mengharapkan redaMu dan rasul.' Apabila aku menjawab seperti itu, Engkau mengatakan aku benar.”

“Doanya lebih baik daripada doaku,” kata Saad di dalam hati.

Pada keesokan harinya, Abdullah bin Jahsy gugur syahid selepas berperang. Seperti yang dipinta kepada Allah, telinga dan hidungnya dipotong. Kedua-duanya digantung pada sebuah pohon. Allah menerima doanya dan memuliakan dirinya dengan syahid.

No comments: