Thursday, October 18, 2007

Masa

“Demi masa, sesungguhnya manusia berada dalam kerugian. Kecuali mereka yang beriman, yang nasihat-menasihati kerana kebenaran, serta kesabaran.”
(Surah al-Asr: 1-3)

Ada yang kata “Masa itu emas”. Tetapi kata Hasan al-Banna, “Masa itu kehidupan”. Tidak boleh dijual beli atau ditukar ganti. Ia datang dan pergi, biar pun insan tidak menyedari.

Yang selalu kita jumpa pengurus syarikat, pengurus bank, pengurus kedai. Jawatan PENGURUS MASA belum lagi. Kerana pengurus masa yang berjaya tidak perlu memakai tag nama. Dapat dilihat dari segi gerak kerja. Raut wajah yang bersemangat dan ceria. Dalam kepala teringat-ingat “Aku masih ada banyak kerja. Jangan bazir masa walau sesaat cuma.”

Dari kecil sampai besar. Motivator selalu pesan, “Atur masa anda”. Ibu ayah pula kata, “Jangan leka-leka. Tak lama lagi nak periksa.” Tetapi, selalunya kita buat ‘dek’ je. Sebab tidak nampak masa yang terbazir umpama wang yang mengalir.

Kelmarin yang berlalu, hari ini yang pasti, esok yang belum tentu ketemu. Rebut peluang yang masih ada. Tinggalkan alasan, tingkatkan upaya. Target jadi insan berjaya. Untung di dunia, di akhirat dikurnia syurga.

No comments: