Thursday, May 17, 2007

Pacat

"Nak bincang di mana?" tanya adik iparku kepada adikku. Kami baru saja keluar dari bangunan SSM. Daftar namaku sebagai salah seorang pemilik syarikat. Sebelum ini sudah didaftarkan, tapi hanya nama adikku dan suaminya. Terima kasih kpd kakitangan SSM yg melayan kami dgn begitu baik :) (bukan bodek).
ARAS Hatchery, itulah nama syarikat kami, insyaAllah. Gabungan nama adikku dan suaminya. Namaku ada kat Hatchery... hehehe.
Kami singgah di restoran nasi kandar. Minum air je. Kena jimat2 sbb baru nak mula bisnes (sebenarnya takde selera nak makan :)). Adik iparku mula membuka bicara. Apa lagi... pasal projek kami. Sebelum ni, aku sudah tahu sikit2 pasal projek ni. Tapi belum keseluruhan. Jadi, dia menerangkan dari A sampai Z. Barulah fikiranku lebih terbuka. Imaginasi pun datang. Macam2 perasaan hadir, seronok, risau, semangat.... dan perasaan2 lain yg tak reti diterjemahkan.

Adik: "Akak nak pegi tengok tempat tak? Kita cuba Sabtu atau Ahad."

Tempat pun aku belum tengok. Sebenarnya, projek kami akan dibuat di tanah milik famili adik iparku. Semua ahli keluargaku pernah ke sana. Aku je belum sbb selalu tiada di rumah.

Uda: "Nak. Nanti bagitau."

Adik: "Ada banyak pacat kan?"

Adik iparku tersengih. Aku pula memandang adikku dengan wajah 'org geli pacat'. Sebenarnya, kami berdua memang penakut pacat. Apa lagi lintah. Aku dan adikku ikut tersengih.
Bila sebut pacat, aku teringat kisahku masa zaman kampus. Pernah kami nak mengendalikan kem remaja di sebelah utara. Lupa apa nama tempat. Tapi tempat tu memang popular dgn banyak pacat. Boleh le panggil lubuk pacat.
Sebelum buat program, kami pegi tinjau2 dulu. Nak tengok sesuai ke tidak. Sebelum masuk hutan, aku dah gelabah. Macam mana nak buat kalau jumpa pacat. Bukan kalau lagi, sure akan jumpa. Mindaku dah diset, kalau jumpa je, aku cabut lari keluar hutan.
Kami pun masuk dan bergerak secepat mungkin. Tiba2, mataku terpandang pacat di atas daun, sedang mencari mangsa. Rasa geli geleman datang. Aku bagitau seniorku yg berada di depan yg aku nak keluar. Apa lagi, aku terus pecut umpama Watson Nyambek, keluar dari hutan. Nasib baik masih belum jauh. Agaknya, pacat2 yg tengok mesti gelak guling2. Lipan pun kalah.
Bila dah keluar dari hutan, leganya Tuhan saja yg tahu. Aku berehat sebentar sambil menunggu rakan yg lain keluar. Tergelak sendiri krn tindakanku. Tak sangka sampai macam tu sekali. Itulah pengalaman pacat yg tak boleh dilupakan.
Nampaknya, kena cari kasut 'Phua Chu Kang'. Geli tak geli, kena bersiap sedia. Inilah antara benda baru yg aku kena hadapi... PACAT. Sesapa ada petua yg berkaitan dgn pacat, boleh le kongsi.
Mungkin ada yg nak tau apa aktiviti syarikat kami. InsyaAllah, umur panjang, saya akan sambung :)

No comments: